Do severopolského Gdaňsku jsme se vydali na několikadenní pobyt začátkem července. Hned na úvod musím říci, že Gdaňsk je opravdu krásné město a velmi nás nadchlo. Během naší návštěvy sice probíhala na mhoha místech výstavba či rekonstrukce historických částí města, ovšem nutno podotknout, že vše směřuje k tomu, aby bylo toto město právem opět perlou severu!
Gdaňsk je totiž historicky jedním z nejstarších měst Polska, ležících při březích Baltského moře v Pomořském vejvodství. Patří zároveň do tzv. trojměstí, který s ním tvoří ještě Sopoty a Gdyně. Díky své poloze u Baltského moře byl odedávna důležitou obchodní trasou a již od 16. století byl, díky vývozu obilí, i jedním z nejbohatších měst na severu. V té době byli obyvatelé Gdaňsku již natolik bohatí, že si určovali, kdo jim bude vládnout. Zda-li to budou Němci nebo Poláci. A podle toho, s kým se zrovna dobře obchodovalo, tak ten mohl městu i vládnout. To zanechalo na podobě města nezapomenutelný architektonický ráz.
Gdaňsk – začátek konce 3. říše
Gdaňsk se proti své vůli nechvalně proslavil ve 20. století, kdy právě zde 1. září 1939 útokem fašistického Německa na město, začala 2. světová válka. Na památku hrdinů, kteří bránili 7 dní zdejší překladiště, byl později vybudován na poloostrově Westerplatte pomník. Poláci samotní vnímají statečné obránce Westerplatte jako symbol národní chrabrosti. Dodnes se právě zde scházejí státníci z mnoha zemí a připomínají si nejen události začátku války, obětavost obránců, ale zároveň také konec 3. říše a porážku fašistického Německa. Budete-li chtít památník navštívit, doporučuji využít některou z lodí vyplouvajících z přístaviště přímo v centru města na Długie Pobrzeże.
Samotné město bylo pak během 2. světové války značně poškozeno, ne-li téměř srovnáno se zemí. Po válce byli všichni zde žijící Němci odsunuti a Poláci začali s obnovou města. Ta probíhá ve velkém dodnes. Architekti se snaží město obnovit v původním středověkém duchu a vše zároveň skloubit s moderním pojetím i technologiemi.
Obnova historické části města
Při naší navštěvě tak vznikalo přímo v centru města, na březích Staré Motławy, doslova „nové“ město. Což bylo nádherně vidět např. na Zielonom Mostě (Green Bridge). Při pohledu vlevo jsme viděli krásně opravené nabřeží (Dlugie Pobrzeze) v duchu středověkého města, které připomíná Amsterdam a u nějž kotví již zmíněné výletní lodě mířící na Westerplatte. Naopak vpravo jsme viděli masivní výstavbu nové čtvrti. Vše jsme si krásně prohlédli i z výšky, neboť právě zde se nachází atrakce Amber Sky, velké ruské kolo.
Ze Zielonoho Mostu jsme obdivovali také Bramu Zielonu (Green Gate), kterou jsme pak prošli na nádherně opravenou ul. Dluga. Té dominují zejména krásné uzoučké a barevné městské domy s překrásnými štíty. Procházkou jsme se pomalu dostali např. k fontáně Neptuna, obdivovali radnici s věží (Ratusz Glownego Miasta) odkud v poledne zanívá zvonkohra Óda na radost. Poseděli jsme v několika místních kavárnách a samozřejmě dali i něco na zub v restauraci. Procházku po ul. Dluga jsme zakončili na druhé straně u Złote Bramy.
Staré město
Pokud půjdete stejnou cestou, doporučuji se však vrátit a jít na ulici Piwna, kde můžete jednak vyzkoušet v některé ze zdejších restaurací místní pivní speciality, ale zároveň se po ní přiblížíte k Bazilice Panny Marie. Jedná se o nejstarší cihlový kostel v zemi a také o jednu z nejvyšších bazilik v Evropě. Pokud budete chtít vidět staré město z výšky, právě z ní se nabízí krásný výhled. Nahoru je to sice přes 400 schodů, ale už jenom „výšlap“ po schodech umístěných po vnitřním obvodu majestátní věže je zážitek.
Ať se však v Gdaňsku na starém městě pohnete kamkoliv, vždy na vás doslova dýchne kouzelná atmosféra, úzké uličky plné barů, kaváren a hlavně obchůdků se všudepřítomnými výrobky z jantaru. Naprosto úžasná je z tohoto pohledu a nabídky jantarových výrobků ulička Mariacka. Bramou Mariackou se pak dostanete zpět na nábřeží (Dlugie Pobrzeze), které rozhodně stojí za to projít až na konec.
Fotogenické nábřeží
Po nábřeží se totiž dostanete také k nově vybudované padací lávce pro pěší, po níž přejdete na druhý břeh, kde se nachází budova filharmonie a zejména Mořské muzeum. Kotví zde také námořní loď Sołdek, kterou můžete také navštívit. Mimochodem z tohoto nábřeží si pak uděláte opravdu nádherné fotky protejšího nábřeží, kterému dominuje Żuraw, nejstarší a největší přístavní jeřáb středověké Evropy.
Městská tržnice
Samostatným bodem vašeho zájmu by se měla, stejně jako u nás, stát návštěva místní tržnice (Hala Targowa). Zatímco vnitřní prostory 1. a 2. patra byly doslova napěchovány zejména všemožnými druhy ošacení, suterén nabízel desítky obchůdků s masem, rybami, sýry nebo pekárničky s místními chleby a koláčky. Venkovnímu prostranství vedle tržnice pak dominovaly stánky se zeleninou a ovocem. Samozřejmě, že jsme neodolali a něco malého i zde nakoupili 😉 Zajímavostí, které si jistě všimnete i zde v tržnici, že žádní z trhovců nejsou, narozdíl od naší republiky, vietnamské či jiné národnosti. A to platí téměř pro celé Polsko. Pokud vás po prohlídce tržnice přepadne hlad, našli jsme přímo před tržnicí zajímavý a poměrně levný fast foodek s těstovinami (Pasta House).
Co musím na Gdaňsku opravdu ocenit je pohoda, která zde panuje, příjemná atmosféra i milí lidé. Zároveň musím vyzdvihnout, že jsme se tu cítili opravdu bezpečně a zcela v klidu posedávalii v noci na nabřeží a uličkách, aniž by nás kdokoliv obtěžoval. A narozdíl od Prahy, se zde také nesetkáte s „netypickými“ naháněči odkudsi z Afriky, zvoucích vás do podniků, restaurací, barů nebo na plavby lodí po Motławě.
Ubytování…
Pro náš čtyřdenní pobyt jsme využili ubytování v nově postavených moderních apartmánových domech naproti nábřeží v ulici Szafarnia. Místo je klidné, v blízkosti se dá bez problému zdarma zaparkovat za Mořským muzeem a hlavně nabízí skvělý výchozí bod pro pěší návštěvu centra.
Víte, že…
Gdaňsk hrál důležitou roli i v moderních dějinách. V roce 1980, ve zdejších loděnicích, vzniklo revolučního hnutí Solidarita. Tehdejší odborový předák Lech Wałęsa pal stanul včele tohoto největšího opozičního hnutí. Pod vlnou stávek vyhlásili tehdy dělníci v loděnicích i politické požadavky a polská komunistická strana s nimi musela začít vyjednávat. Do roku 1981 vstoupilo do Solidarity na 10 milionů Poláků! A v podstatě to znamenalo ukončení monopolu tehdejších komunistů v Polsku. Bohužel nadšení netrvalo dlouho. Solidarita byla poražena, vůdci Solidarity pozatýkáni a moc v Polsku převzala až do konce 80-tých let 20. století protizákonně armáda a vojenská rada v čele s generálem Wojciechem Jaruzelskim. Až v dubnu 1989 byla Solidarita znovu uznána a povolena režimem. Zástupci Solidarity se dostali po volbách i do tehdejšího parlamentu a získali i post premiéra. Od roku 1990 pak prezidenta Jaruzelského vystřídal právě odborový předák Solidarity Lech Wałęsa.
Cesta autem…
Pro cestu z Prahy jsme zvolili trasu autem po dálnici D10, přes Liberec, hraniční přechod Žitava a kousek za hranicemi Polska jsme najeli na novou dálnici A4, vedoucí z Německa. Po ní jsme se dostali přes Vratislav do Lodže a odtud už rovnou do Gdaňsku. Celá trasa měla asi 890 km a téměř celá cesta probíhala po nových polských dálnicích, které byly až do Toruně neplacené. Úsek Toruň-Gdaňsk pak stojí pro auto do 3,5 t necelých 30 PLN a poplatek se vybírá na mýtných branách.
Stojí za vidění:
- Staré město
- ul. Dluga
- Dlugie Pobrzeze
- městská radnice
- městská tržnice
- ul. Piwna
- ul. Mariacka
- Westerplatte
- bazilika Panny Marie
- Molo Brzeźno
Výlety:
- Sopoty
- Gdyně
- poloostrov Hel
- Maják Krynica Morska